Disciplines

Disciplines

 

DAGELIJKS ONDERHOUD, REPARATIES & APK

Doorsmeren, olie verversen, overige vloeistoffen nalopen, kleppen stellen, ontsteking afstellen, allerhande slangen op slijtage controleren en zo nodig vervangen, klemmetjes, schroefjes, boutjes en moertjes aandraaien, benzineslang en olie- en remleidingen in de gaten houden, bandenspanning controleren, (winter-)banden vervangen (in samenwerking met Thoms Autobanden), balanceren en uitlijnen; allemaal zaken die bij regelmatig gebruik van je auto ook regelmatig aandacht vragen. Terwijl de jaarlijkse Algemene Periodieke Keuring sinds een aantal jaar een tweejaarlijkse aangelegenheid is en auto’s van 50 jaar en ouder zelfs helemaal niet meer gekeurd hoeven te worden, vragen veel mensen ons toch hun auto op jaarbasis te blijven controleren. Voor de daadwerkelijke keuring werken we samen met een lokaal keuringsstation, Borgdorff Auto’s.

Een greep uit legio praktijkvoorbeelden van wat we met grote regelmaat ervaren:

De kwaliteit van gangbare waterslangen laat sterk te wensen over, dus hiervoor in de plaats monteren we vaak siliconen slangen. Een heel stuk duurder, maar ook een heel stuk betrouwbaarder.

Moderne benzines vragen om moderne benzineslangen. De eerste tijd gaat het nog goed, maar als een benzineslang van het oorspronkelijke materiaal te lang met ethanol verrijkte benzine moet verwerken, gaat het mis. Zowel na gebleken lekkages als preventief monteren we biobrandstof-bestendige slangen.

De gangbare contactpunten voor in de ontsteking werden slechter en slechter van kwaliteit. Auto’s strandden om de haverklap. Elektronische units van diverse merken ondergaan een behandeling van Thijs en worden zowel na bijvoorbeeld startproblemen als preventief in bestaande ontstekingshuizen geplaatst. Een duurder maar nóg beter alternatief is de bekende 123 ontsteking.

Strand je tóch met bijvoorbeeld een kapotte waterpomp, dynamo of startmotor of krijg je hem niet aan de praat na de winter? We helpen je graag en zullen waar mogelijk meedenken hoe we je auto naar de garage kunnen krijgen voor de nodige reparaties, mocht dit niet op eigen kracht lukken.

Hoor je een tik, brandt er een verdacht lampje? Graag een mailtje, dan kunnen we het ‘diagnose-traject’ in. In de praktijk betekent dit vaak dat we je vragen even langs te rijden, zodat Thijs er naar kan kijken. Betreft het een kleinigheidje, dan zal Thijs altijd proberen je terstond te helpen, hoewel we je voor grotere zaken zullen vragen alsnog een afspraak te maken.

Is je auto toe aan een (grote) beurt of een verse APK? Wacht niet te lang met het maken van een afspraak, we kunnen tenslotte niet iedereen tegelijk bedienen. Een mooi moment om ons een mailtje te sturen met de vraag je auto in te plannen, is het moment waarop je de herinneringsbrief van de RDW ontvangt. Vaak is het mogelijk je auto aan het eind van de dag alweer op te halen nadat je hem ‘s ochtends hebt afgeleverd. Mocht je een lijstje van zaken willen laten uitvoeren, dan kan het natuurlijk wat meer tijd vergen. De ene zaterdag tussen 10 en 12 uur brengen en de volgende weer halen werkt dan vaak goed.

 

RESTAURATIES

Van alleen een plekje roest verwijderen via een opknapbeurt van de motorruimte naar een volledige ‘body off’ restauratie, het valt allemaal binnen de mogelijkheden. Aan de basis van iedere (deel-)restauratie ligt een behandelplan, een offerte en een tijdschema. Vooral de offerte is een lastig gegeven, omdat de staat van de auto pas echt blijkt na demontage van de dorpelsecties en na het verwijderen van oude lak en plamuur van de body. En zijn je dorpels er inmiddels uitgeslepen, dan is het moeilijk stoppen! Een ‘worst case scenario’-offerte kan één en ander aan onduidelijkheid wegnemen, maar hoe graag we ook zouden willen, wij zijn helaas niet in de gelegenheid met bindende prijsafspraken te werken waar het de eerste fasen van een restauratie betreft.

Wel doen we uiteraard ons uiterste best zo transparant mogelijk te werken. Na het opstellen van het behandelplan, de offerte en het tijdschema, pakken we de volledige restauratie in delen aan. Denk hierbij aan demonteren als fase, dan het laswerk, dan kaal maken en spuiten en tenslotte de wederopbouw. Iedere afgeronde fase wordt afgesloten met een deelfactuur, voor beide partijen wel zo overzichtelijk. Het kaal maken en spuiten en in sommige gevallen ook (een deel van) het laswerk besteden we uit aan onze buurman Van der Meer Autoschade. Uiteraard lopen we daar geregeld binnen om inzicht te blijven houden in het proces.

Zowel onze bedrijfsmatige als onze persoonlijke voorkeur gaat uit naar behoud van het ‘fabriekskarakter’ van de te restaureren auto. We zien niet alleen graag de eenvoudige en elegante lijnen van de diverse modellen behouden door overbodig chroomwerk te mijden, een model van na september 1976 zullen we ook te allen tijde gewoon weer optuigen met zijn oorspronkelijke kunststof bumpers in plaats van hem om te bouwen naar de ‘chrome bumper look’. Min of meer binnen datzelfde kader, hoewel ook voor je eigen veiligheid, monteren we spaakwielen bijvoorbeeld alleen op auto’s die ook daadwerkelijk voorzien zijn van een bijbehorende achteras.
Naast rubber bumpers, heeft bijvoorbeeld ook de typisch jaren ’70 ‘pyjamabekleding’, soms in geweldig fel oranje, ons inziens bestaansrecht. Vooral na-oorlogse M.G.‘s zijn enerzijds tijdloze sportauto’s, maar tegelijkertijd geven ze ook een tijdsbeeld weer met bijbehorende rijeigenschappen en esthetiek.

 

INTERIEURRENOVATIES

Een enkel jaren ’70 kleurtje daargelaten, zijn voor zowel de vooroorlogse als voor de na-oorlogse modellen alle interieurdelen leverbaar met dat verschil dat voor een MGA of B de meest voorkomende kleuren bij onze leveranciers op de plank op voorraad liggen terwijl je voor de vooroorlogse modellen, maar ook voor bijvoorbeeld T-types en de Z Magnette serie, soms ettelijke maanden geduld moet hebben. Bovendien leveren verschillende leveranciers ook verschillende kwaliteiten. Een goedkopere tapijtset vergt meer tijd om netjes gemonteerd te kunnen worden, terwijl een duurdere zich makkelijker pas laat maken.

Met een grootvader die meubelmaker was, zitten de interieurrenovaties Thijs in het bloed. Het is niet altijd de makkelijkste baan, maar Thijs heeft er veel plezier in vooral MGA en vroege MGB stoelen te bekleden waarbij nog touwen komen kijken en je er zelf model in moet aanbrengen. Een ambachtelijke klus dus.

Binnen dit kader noemen we ook het monteren van nieuwe zomerkappen en tonneau covers. Het liefst schijnt er een zonnetje, opdat de nieuwe kap zich goed ‘zet’, maar die schijnt nou éénmaal niet altijd in ons land, vandaar dat we óók in de winter kapjes monteren, we zetten de kachel dan gewoon een tandje hoger! Let wel, voor kapjes geldt hetzelfde als voor tapijt-, panel- en stoelhoezensets: goedkoop kan nog al eens duurkoop blijken! De meeste leveranciers hanteren naast hun budget lijn gelukkig ook een ‘OE’ (Original Equipment) serie die heel goed binnen onze filosofie past.

 

MOTOR- & VERSNELLINGSBAKREVISIES

Bij normaal tot sportief gebruik van je auto, gaan motoren van MGA’s, B’s en Midgets zo’n 100 tot 150.000 kilometer mee. Uitzonderingen daargelaten uiteraard, er zijn tenslotte gevallen bekend van motoren die onderweg hun zuigerveren uitspuugden, maar gewoon stug door bleven ronken!
Mocht je auto aan een motorrevisie toe zijn, dan is de meest voor de hand liggende, snelste en goedkoopste oplossing het plaatsen van een ‘ruilmotortje’, een uiterst transparante en effectieve operatie. Het kan ook zijn dat je nog met het oorspronkelijke motortje rondrijdt en dat je je ‘matching numbers’ wilt behouden. In dat geval kun je besluiten je eigen unit te laten reviseren. Na demontage, besteden we eventueel slijp- en balanceerwerk uit aan Arrows Motorenrevisies waarna wij zelf de verantwoordelijkheid voor de montage van het draaiende gedeelte weer op ons nemen.

Hetzelfde geldt voor versnellingsbakken; een ‘ruilbak’ is de meestgekozen optie, maar ‘in house’ reviseren doen we uiteraard ook.

Mocht je koppeling het begeven hebben, je motor er dús uit moeten en je auto is fabriek-af niet met een versnellingsbak met overdrive geleverd, dan zullen we je altijd aanraden deze gelegenheid te gebruiken er alsnog één in te zetten. Een overdrive verhoogt het rijplezier aanzienlijk en omdat je motor er voor de defecte koppeling tóch uit moet, bespaar je zo kosten die je later eventueel alsnog zou moeten maken als je op een willekeurig moment besluit een overdrivebak te willen.

Andersom geldt hetzelfde: mochten motor en/of bak er uit moeten voor revisie, dan monteren we altijd meteen een nieuwe koppeling.

Voor T-types en oudere modellen gaat het ruilsysteem helaas niet op. Vooral de revisie van de ohc (‘over head cam’; bovenliggende nokkenas) motoren waar de vooroorlogse ‘Triple-M’s’ mee zijn uitgerust vergen een uiterst precieze aanpak waar heel, heel veel tijd mee gemoeid is. Sommige onderdelen worden pas na een derde keer blijvend gemonteerd omdat de eerste twee keren bijvoorbeeld slechts als ‘pasmomenten’ dienen. Omdat de techniek van de vooroorlogse modellen zoveel exclusiever is dan die van de na-oorlogse modellen (de MGA Twin Cam daargelaten), is de uitdaging des te groter een Triple-M motortje mooi te laten lopen.

 

RACE- & RALLYPREPARATIES

Deed Bart in de jaren ’90 veel race-ervaring op als teamleider van ‘zijn’ succesvolle renstal MG Workshop Racing, Thijs deed zijn ervaring op uit eigen hand: na eerst vooral het circuit van Assen te hebben verkend met Midgets en Mini’s tijdens de fameuze MG Noord weekenden, werd algauw overgegaan tot het halen van een officiële racelicentie. Nu racet hij sinds een aantal jaren met zijn eigen P-type Special uit 1934 en heeft hij soms de eer de stoel in vriend Carst z’n FIA MGB te mogen delen tijdens endurance races. Met de fabriek in Abingdon als voorbeeld, bouwen we waar mogelijk FIA-auto’s.

Ook op rally-gebied kunnen we putten uit een jarenlange ervaring. Sinds de opmars van regelmatigheidsritten voor klassiekers in de vroege jaren ’90, hebben we zelf talloze rally’s en ritten gereden, maar ook meerdere auto’s gebouwd, geprepareerd en onderhouden voor het zwaardere rallywerk.

Denk bij race- en rallypreparatie aan het monteren van schijnwerpers, een kaartleeslampje, achteruitrijlampen, dubbele benzinepompen en extra bobine’s, maar ook aan het inbouwen van rolkooien, sportstoelen, vierpuntsgordels, verstevigde voor- en achterwielophangingen en aan speciaal getunede motoren.

 

AANKOOPADVIES

Omdat er M.G.‘s in uiteenlopende staat te koop worden aangeboden en een auto met onverwacht meer werk alleen maar verdriet oplevert, behoeden we je graag voor een miskoop en begeleiden we je aankoopproces. Van spaakwielen op opzetnaven, chromen ‘opzetdorpels’ om één en ander te verdoezelen, rubber bumpers die voor ‘67er door moeten gaan, twee-voor-de-prijs-van-één auto’s, MGA’s zonder F-secties, conversies naar metrische bouten en moeren, het is allemaal wel een keer voorbijgekomen.

Onze eerste raad luidt altijd er veel te gaan bekijken, maar vooral niets te kopen zonder een deskundige mee te nemen! De ervaring leert dat je in je enthousiasme namelijk maar al te gemakkelijk voor een ‘verkeerde’ valt … Denk je je droomauto gevonden te hebben, dan gaan we graag met je mee voor een aankoopadvies of je kunt bijvoorbeeld bij ons langs komen met de auto. We rekenen € 150,- ex btw voor een aankoopadvies binnen de regio en € 250,- ex btw voor eentje buiten de regio.

 

ONDERDELENMAGAZIJN

In verband met de drukte die we jaar rond ervaren, werkt het voor ons heel prettig als je een lijstje mailt met wat je nodig denkt te hebben voor het geval je zelf aan je auto sleutelt of hem zelfs in zijn geheel aan het restaureren bent. Wij verzamelen dan het gewenste materiaal en leggen het voor je klaar of sturen het je toe. Schematische tekeningen van alle onderdelen die zich in je auto bevinden met bijbehorende artikelnummers vind je op de website van Moss Europe, onze hoofdleverancier. Wel zo makkelijk en zeer gewaardeerd om ook die in je lijstje te noemen! Overigens zijn de prijzen die je bij Moss ziet, ook ongeveer onze prijzen, hoewel uiteraard omgerekend naar euro’s. Mogelijke inklaringskosten en invoerrechten nemen wij vooralsnog voor onze rekening. Kun je de betreffende website niet vinden, stuur even een mailtje en we leiden je er heen. Mocht je dat fijner vinden werken, kunnen we altijd een ouderwetse catalogus van papier voor je regelen.

Al het gangbare materiaal voor MGB’s pogen we op voorraad te hebben, maar ook voor Midget’s, MGA’s en zelfs T-types ligt er veel op de plank. Waar mogelijk kiezen we altijd voor ‘Original Equipment’ (OE) of verbeterd materiaal en trachten uit zogenaamde aftermarket producten alleen het beste te leveren. De diverse zolders die ons pand rijk is, zijn ruimschoots voorzien van tweedehands materiaal, dus vraag vooral naar wat je zoekt, wie weet hebben we het liggen!

In de ‘good old pre-Brexit en pre-Covid days’ werden we wekelijks bevoorraad, dus als er iets niet in huis was, hoefde je nooit lang te wachten. Dat is momenteel helaas wel eens anders … Vooral de eerste Covid-gerelateerde ‘lockdown’ in Engeland in maart 2020 heeft een grote achterstand in de productie van materiaal veroorzaakt die ze maar mondjesmaat aan het inhalen zijn. Ook de douaneperikelen sinds Brexit zorgen nu en dan voor vertraging.